Puberteten 

Från flicka till ung kvinna. Puberteten är en övergångsperiod i ditt liv, där det händer massor i kroppen. Brösten utvecklas, menstruationen sätter igång och du är nu könsmogen, alltså, du har förmågan att bli gravid. 

Alla människor går igenom puberteten, det är helt normalt, och det behöver inte vara pinsamt. Dina föräldrar har gått igenom det, precis som alla andra vuxna människor omkring dig – så fråga..! Om du undrar något kring vad som händer, om du behöver råd i vilka bindor du ska välja, om du känner dig som ensammast i världen – ta tag i en kvinna och fråga – vi har alla gått igenom samma sak. Vågar du inte fråga föräldrarna eller vännerna, kontakta en barnmorska på ungdomsmottagningen eller maila till oss på YoniNature, så kan vi också svara på frågor.

Vill du ha lite lättsamma pubertets- och menstips? Kolla på de engelska YouTube-klippen: “Period Diaries”.

Menstruation, PMS & mensvärk

Menstruationen har i alla tider varit ett sätt för kvinnan att veta att hennes reproduktionsförmåga är aktiv, hon har kunnat se på sin mens ifall kroppen är frisk eller i obalans, och mensen har varje månad renat hennes kropp och blod från orenheter. Menstruationen var synkroniserad med månen och i vissa kulturer har kvinnor gått in i “månhyddor” för att blöda tillsammans och ta hand om varandra i avslappning och jordning under denna av naturen inåtvända period.

Det är inte riktigt den relation vi har till mensen idag. Liksom med mycket annat som rör våra kön, så gör vi motstånd till det. När vi stoppar i oss kemiskt tillverkade värktabletter och stressar genom den avgasfyllda trafiken till jobbet, så skapar vi frånkoppling, obalanser, och mer smärta. Det är allt vanligare att kvinnor har oregelbunden mens och lider av smärta och instabilt humör kring menstruationen. PMS är en förkortning av Pre-Menstruella Spänningar och ger sig oftast uttryck i just smärta och humörsvängningar, då det krampar i underlivet. Kanske har du märkt att ditt mensblod doftar metalliskt? Det är gifterna som kommer ut, och det är kanske inte så konstigt att det smärtar när detta sker.

Om du istället skulle stanna upp med den molande känslan då och vända dig inåt, lära känna och ta hand om din kropps behov av vila och utrensning, hur tror du att du skulle uppleva menstruationstiden då? Menstruationens funktion är att rena kroppen och blodet från de gifter vi tillfört den, via klorifierat vatten, avgasfylld luft, giftfyllda kläder, kemiska läkemedel, och kanske framförallt av mat, besprutad, osmältbar, sockerrik och rentav giftig mat. Menstruationen blir rikligare och håller i sig längre, ju mer vi behöver rena blodet. Lägg märke till skillnaden på din menstruation när du ätit nyttigt, jämfört med när du stoppat i dig mycket sötsaker, vete- och mjölkprodukter månaden innan.

Genom den avgiftande magmassagen Abdominal Release Massage™ och den spänningslösande intimbehandlingen Vaginal Releasing™ vi erbjuder kan du behjälpa kroppen att avgifta sig och släppa på de krampande spänningar som sitter i mage och underliv. Boka en behandling redan nu, där vi går igenom den mag- och underlivshälsa och du får rekommendationer på en “menspositiv” kost och livshållning.

Här är några enkla tips från boken “Huskurer, en steg-för-steg-guide” som sägs hjälpa för mensbesvär:

» Drick morotssaft för att lindra svår mens
» Kaneltinktur kan tillsättas örtdryck för att lindra kraftig mens
» Varmt vatten med citronsaft motverkar kraftig blödning
» Örten Agnus castus (kyskhetsträd) balanserar hormoner och påverkar fortplantningssystemet. Är bra mot alla “kvinnliga” besvär.
» Varmt fänkålste stimulerar mens
» Eterisk kamomillteolja inmasserad på buken minskar symptom på smärtsam mens
» Pepparmintste lindrar menssymptom
» Hallonblad stärker livmodern. Drick en infusion hela månaden.
» Örter som lindrar kramp är bl.a. kamomill och valeriana, drick en infusion två, tre ggr dagligen, efter behov
» Det homeopatiska medlet Magnesii phosphatis bidrar till att minska menssmärta 

Se också gärna vår YouTube-kanals spellista med klipp på ämnet menstruation och PMS: YoniNature.com Period/Menstruation/PMS 

Graviditet & Förlossning 

Också graviditeten är en tid då kvinnan kan ta i akt att varva ner, göra mindre, känna mer och tillåta sig att bara vara. Förlossningar kan vara fantastiska, men är något som många har en rädsla inför, antingen på grund av vad de själva eller någon annan upplevt, eller vad som gestaltas i TV- och filmproduktionernas versioner av förlossningar.

För dig som vill uppleva en mer avslappnad och trygg förlossning, rekommenderas varmt att anlita en doula som är med före och under förlossningen som ett emotionellt stöd. Du kan läsa mer om våra Doulatjänster och besök gärna ODIS “Organisationen för Doulor i Sverige” egen hemsida.

Vi rekommenderar också filmen Orgasmic Birth, som presenterar en ny möjlighet för oss. Vi kan ha en skön, eller åtminstone skönare och mer avslappnad förlossning än vad som tidigare presenterats som det enda alternativet. Läs också gärna Susanna Heli’s bok Föda utan rädsla, det är en enkel och betryggande bok, om att det är möjligt att själv påverka upplevelsen av sin förlossning.

Se också vår YouTube-kanals spellista med klipp på ämnet Alternativ Förlossning: YoniNature.com Alternative Birth Giving.

Klimakteriet & menopausen 

Klimakteriet är precis som puberteten en övergångsperiod i kvinnans liv. Puberteten gör flicka till ung kvinna, klimakteriet gör kvinna till vis dam. Åtminstone såg man på det så “förr i tiden”. Det fanns en tid när klimakteriet inte innebar besvär och krämpor för kvinnor - det var tiden före gifter i all vår mat, luft och ägodelar.

Tyvärr är det, för de flesta kvinnor idag, en realitet med en inte så positiv upplevelse av klimakteriet. Med alla dess besvär, såsom vallningar, minskad sexlust, torra slemhinnor, humörsvängningar och sömnproblem är det inte konstigt. Anledningen till dessa besvär är att kroppen rensar ut de gifter vi har i vår kropp, i vårt blod, precis som den gör vid menstruation. Bara att det är intensivare vid klimakteriet, då detta är vår sista “storstädning” av blodet.

Det finns kvinnor som med hjälp av andningsövningar, Qi Gong, bröstmassage och knipövningar har lyckats både fördröja klimakteriet och när det väl kommit, mildra dess besvär.

Även att motionera, sluta röka, dra ner på koffein och alkohol, se över sina matvanor, och att använda kläder av naturmaterial är sådant som lindrar besvären. Dessa riktlinjer behöver du inte vänta med tills du står där i övergången, du kan redan nu börja ta hand om din kropp på ett kärleksfullt och naturligt sätt. Läs gärna mer om fakta, besvär och lindrande åtgärder på kvinnoliv.se/klimakteriet!

När klimakteriet är över, har du ingen menstruation som bär ut nytillförda gifter månatligen, så fortsätt rena kroppen. Med vatten, andningsövningar, motion, ren mat…! Allt du kan göra för att inte tillsätta gifter till din kropp, och allt du kan göra för att rensa ut de redan befintliga gifterna, kommer din kropp att tacka dig för! Kanske vill du boka en av våra behandlingar som frigör spänningar runt mage, höftparti och lår, och där du kan få rekommendation på en mer naturlig kost för din kropp. Välkommen att höra av dig redan idag.

Sexuell avstängdhet 

Allt för många kvinnor känner ingen lust. Kanske är du, som läser den här texten, en av dem? Avstängdheten kan komma från mentala blockeringar, emotionella trauman eller negativa fysiska upplevelser. Det kan så klart också vara en blandning av flera orsaker.

För att känna sexuell “öppenhet” (om vi använder det ordet som en motsats till “avstängdhet”), så behöver en kvinna känna sig trygg och avslappnad. Hon behöver känna tillit till den partner hon är med, oavsett om det är en tillfällig förbindelse, eller en långvarig relation.

En kvinna som väljer att inte ha sex, kan ha haft negativa sexuella upplevelser bakom sig, i form av övergrepp eller smärta vid samlag, men det kan också ligga på ett emotionellt plan, eller mentalt. Kanske blev hon avvisad en gång när hon visade sig som mest öppen, sårbar och villig, vilket gav så mycket emotionell smärta att hon nu inte vågar öppna upp. Kanske har hon fått veta från auktoriteter under sin uppväxt, att “sex är fult och skamfyllt”, att “fina flickor inte gör det”, eller att “sex är endast skönt för mannen”… Sådana meningar, när de sägs med emfas, kan sätta sig djupt i en människas undermedvetna, och blockera den spontana lusten.

Även en väldigt sexuell kvinna, som har många intima möten, med samma eller olika partners, kan känna sig sexuellt avstängd. Kanske beroende på att hon inte känner sig trygg med den partner hon är med för tillfället. Kanske för att hon bär på gamla känslominnen eller starka ståndpunkter i sitt undermedvetna.

Att släppa dessa emotionella, mentala och fysiska spänningar, hjälper dig att känna mer lust. Det ger ofta också mer energi, då spänningar, oavsett fysiska eller mentala, tar energi att bära på. Så du tjänar på att öppna upp din sexuella avslappning, även för andra delar i livet! Hör av dig om du vill få mer stöd i detta och kanske vill boka en session i till exempel Vaginal Releasing™.

Inkontinens

De flesta kvinnor lever lyckligt befriade från inkontinens och kan glatt skratta, hosta, träna, hoppa studsmatta, gå ut på restaurang och ha ett socialt aktivt liv.

Svårare är det för de 800’000 svenskar som lider av problem med urinblåsan, bland annat urininkontinens och överaktiv blåsa. Många med dessa problem förbereder sig, genom att ha trosskydd, extra ombyten eller till och med kisstratt för kvinnor, med i handväskan när de ska ut. En del stannar hemma. Andra tar till operationer för att strama åt musklerna i underlivet och bli av med besvären. Ifall du är en av de ännu lyckligt besvärsfria - dagen kommer antagligen, då även du känner av den där första droppen som gör det svårt att hålla minen och du känner dig obekväm.

Genom att stärka din kontroll över muskulaturen längs urinvägen, underlivet, bäckenbotten, ja, hela bäckenområdet, så kan du lindra besvären. Detta är också väl investerad tid för framtiden. Ju snarare du tränar upp muskelkontrollen, ju lättare kommer det vara att behålla den genom hela livet.

Yoniäggen och de bäckenbottenövningar som vi lär ut under Kursen i Bäckenbottenträning hjälper dig att hitta muskulaturen. Du kan givetvis “knipa” även utan Yoniägg eller knipkulor, men det är lite lättare att hitta rätt när du använder sådana. Övningarna som du lär dig, hjälper dig också att få med hela(!) muskulaturen, det vill säga, du kommer att kunna krama om ägget från både höger, vänster, fram och bak. Sakteligen kommer du också att hitta muskulaturen längre upp i underlivet, hela vägen upp till livmodermunnen. Att hitta kontakt med muskulaturen där är lättare om du har släppt på eventuella spänningar runt höfter, insida lår och inuti underlivet.

Ta chansen att lära känna din (just det – din!) egen muskulatur och märk hur den påverkar inte bara kontinensen, utan även känseln i hela ditt underliv. Boka in dig på en kurs eller beställ ditt eget Yoniägg med medföljande instruktioner redan idag! Vill du ha utförligare instruktioner kan du även köpa en instruktions-DVD som går igenom övningarna. Boka också en behandling i Abdominal Release Massage™ och/eller Vaginal Releasing™ för att lösgöra blockeringar och underlätta för din framtida bäckenbottenträning!

Olika typer av inkontinens (källa: kontinet.se)
Ansträngningsinkontinens: Urinläckage vid fysisk ansträngning (nysa, hosta, skratta, böja sig, lyfta, hoppa, springa). Denna urininkontinens är vanligast hos kvinnor och svarar för nästan hälften av fallen.
Trängningsinkontinens: Ofrivilliga sammandragningar av blåsmuskulaturen, vilket leder till plötsligt behov att kissa. Om du inte hinner till toaletten i tid får du ibland mindre läckage och ibland total blåstömning. Cirka 300’000 svenskar har trängningsinkontinens.
Överaktiv blåsa: Blåsmuskeln tenderar att dra ihop sig även fast blåsan inte är full och du behöver plötsligt kissa. Tecken på överaktiv blåsa är: täta toalettbesök (8 eller fler/dygn), nattkissning, kissnödig fast du just varit på toaletten, trängningar och plötsligt behov att kissa och ofrivillig urinblåstömning. Cirka 800’000 svenskar har symptom på överaktiv blåsa.
Blandinkontinens: En kombination av ansträngnings- och trängningsinkontinens. Cirka 30 procent av de kvinnor som lider av urininkontinens har denna typ.
Anal inkontinens (fekal inkontinens): Ofrivilligt läckage av avföring, gaser eller fukt från tarmen. Cirka 1 av 20 svenskar lider av anal inkontinens.
Iatrogen inkontinens: Inkontinens som uppkommit som komplikation vid operation eller strålbehandling av underlivet/bäckenet.
Nattkissning (nocturi): Behov av att gå upp och kissa på natten. Beror på en obalans mellan den nattliga urinproduktionen och urinblåsans kapacitetet.

Problem med magen

Vår mage är centret av våra kroppar och den plats där våra organ är samlade. Vi blev till och med till där inne i magen. En god hälsa kommer från magen är ett gammalt talesätt och det stämmer. Om vi äter bra mat, lever rent och därmed tar hand om våra “magar” så mår vi bra. Jag sätter “mage” i parentes, för i det här fallet är det ett samlingsbegrepp för hela vårt organsystem. Ett organsystem som är byggt för att hålla oss friska och vid liv genom att cirkulera, syresätta och rena blodet, samt smälta maten och ta upp näringsämnen till kroppen. En perfekt byggd mekanism.

Dessvärre funkar inte systemet som det borde hos de flesta människor idag. Många går runt med olika symptom på obalanser i buken. Dessa kan vara mer uppenbara; buksmärta, förstoppning, lös avföring eller halsbränna. Mer dolda problem är gallstenar som varje vuxen människa har ett tusental av, vilket kan leda till nedsatt funktion av levern, och obalanser i de andra organen, som kanske inte heller ger sig till känna på en gång. Det är inte alltid vi kopplar dålig hy, eller ryggsmärta till problem med magen, men som mycket väl kan ha med det att göra.

Anledningen att vi får dessa problem kan bland annat vara:
» för att vi får i oss alldeles för mycket gifter genom maten vi äter, drycker vi dricker och luften vi andas - som levern måste ta hand om och kapsla in i galla = gallsten.
» att vi äter massor med vete - som har en inflammatorisk effekt på kroppen och sätter sig som en massa längs tarmväggarna, vilket gör att näringen som sedan passerar inte kan tas upp av kroppen.
» att vi äter mejeriprodukter - som slemmar igen våra slemhinnor (ögon, mun, näshåla, svalg, andningsvägar, tarmar och könsorgan) och gör de mer “täppta”.
» för att vi äter mestadels syrabildande mat = halv- och helfabrikat, läsk(!), godis, socker av alla de slag, veteprodukter, mejeriprodukter, kött och kemiska läkemedel.
» att vi stressar - stress är syrabildande och försurar kroppen. En försurad kropp är grundorsaken till ohälsa.
» att vi sitter på stolar och toalettstolar - en position som inte masserar magen och organen, utan lämnar dem obearbetade, understimulerade och förstoppade.

Ja, tro det eller ej, men den hukande position, i vilken du sitter på golvlåga toaletter (hål i golvet) runtom i Asien, är mycket bättre för maghälsan. Det är lättare att tömma tarmen i den positionen, jämfört med hur vi sitter på vår fina civiliserade “porslinstron” här i väst. Genom att sitta på huk “låser” högerbenet passagen mellan tunntarmen och tjocktarmen, så det inte blir något baksug, och du får mer kraft i bukmuskulaturen och behöver därför inte trycka på lika hårt för att tömma tarmen.

Äter du ren och basisk mat, tuggar den väl och motionerar så underlättar du för en optimal maghälsa. Med ren och basisk mat menar jag ekologiska råvaror, som inte innehåller ovan nämnda syrabildande “produkter”. En bra balans mellan syrabildande och basisk mat är 80% basisk och 20% syrabildande. Att tugga väl är väsentligt för hälsan. Ayurvediska läkare säger att du ska tugga varje munsbit minst 70 gånger om du är frisk, och minst 140 gånger om du är sjuk. Låt oss säga 50 och 100 gånger om det låter mer överkomligt. Detta är för att vår magsaft inte är så stark, och vi har absolut inga tänder i magsäcken, som kan tugga sönder maten ifall du sväljer för stora bitar. En tumregel är att det du sväljer ner ska vara i flytande form, då behöver magen inte jobba lika hårt med att försöka spjälka maten.

Den djupgående magmassagen Abdominal Release Massage™ vi erbjuder hjälper organen att avgifta sig och mjukar upp ifall du upplever att du har en spänd eller gasig mage. Vi går igenom din kosthållning och livsstil och efter behandlingen får du också råd på kost som passar för dig.

Kolla in mer information om vad du kan göra för din maghälsa här eller boka en behandling med konsultation, för att optimera hälsan och göra din mage glad.

Ryggproblem

En rak hållning är inte bara något som ser bra och ståtligt ut, det signalerar även hälsa. En bra hållning betyder att bålmuskulaturen är stark, vilket är bra för de inre organen som är skyddade bättre då.

Går du med böjd eller sned rygg, så belastar du kroppen på ett negativt sätt och detta leder till ohälsa och överbelastning på kroppen som måste kompensera obalansen. Om du är en av de som har en dålig hållning, så är det här nog inte första gången du tänker på det. Du kan ha gjort många försök att sträcka på ryggen, utan att det har hjälpt. Detta kan bero på att du gått med denna hållning så pass länge att din bindväv är “fast” i detta läge och hur mycket du än sträcker på dig så kämpar kroppen emot och vill tillbaka till den invanda böjda hållningen. Det finns även de som lider av ryggont eller problem fastän de har en god hållning.

Genom att massera kroppen – och därmed inte nödvändigtvis ryggen – utan bindväven, speciellt kring bröstmuskulaturen och psoasmuskeln (höftböjaren) som du når genom djup magmassage, är essentiella för att lösgöra ryggen och förbättra hållningen. Du kan dessutom behöva bygga upp bålmuskulaturen för att förhindra att du kollapsar tillbaka.

Magmassagen Abdominal Release Massage™ och även intimbehandlingen Vaginal Releasing™ har visat positiva resultat på ryggvärk. Framförallt för att magmassagen stimulerar höftböjaren, men även generell magmassage ska enligt flera asiatiska terapeuter vara det optimala för att få bukt med ryggen.

Vi rekommenderar också varmt behandlingsformen Rolfing för att omstrukturera bindväven. och Hold ME och Back UP ryggstöd som är bra hållningsstöd för dig som behöver avlasta och räta upp ryggen.

Följ några av våra rekommendationer, jobba upp bålmuskulaturen och boka kanske även en magmassage, för att optimera din rygghälsa.